Rabu, Julai 22, 2009

Tahniah Coach Devan!


Sumbangsih sudah, FA sudah...dan semalam...Liga super!!!

Tahniah Coach!!!

Tak dinafikan keistimewaan yang ada pada Devan. Mahir dalam mengenalpasti potensi pemain-pemain dan diaplikasikan dalam padang! Bak kata sorang member, peminat pasukan Hijau Kuning...Hazwan Siew,"Tahun ni tahun Selangor, Devan tactical lah, Selangor deserved wei!"

Coach,
Kasi Safee boleh score balik...
Macam dah lemau je.

Yang paling selesa aku tengok aksi Kapitan, Amri Yahyah...
Apa lagi aku nak cakap pasal dia ni?
Permainan makin lama makin matang,
Go Ammm!!!

Selepas ni Piala Malaysia plak!

Khamis, Julai 09, 2009

Petroleum oleh Rahmat Haron


buat seorang kawan yang mungkin terjadi dengan sendirinya, tanpa pengaruh luaran)

“Ekonomi adalah bagaimana manusia memenuhi kehendak-kehendaknya yang tidak terbatas berasaskan sumber-sumber semulajadi yang terhad dan terbatas.”

-sepotong ingatan dari buku ekonomi stpm

Kawan, sekarang kita di persimpangan jalannya sejarah tak terduga. Di mana saja, jika engkau sedang memandu, hentikanlah keretamu. Harimau jaguar bagak dan mewah harta berlagak atau si kancil kecil dan parak terhenyak perit hutang keliling pinggang membelit.

Berkhayal lah tentang dagang, niaga dan perang, resah tak berdaya.

Berkhayal lah tentang kematian, cukai, keranda, nesan dan insurans, lemah tak bermaya.

Berkhayal lah tentang kelaparan, undang-undang, saman, simpanan dan pelaburan, kebulur tanah, marah merekah, lecurnya merah, payah tak bercara.

Berkhayal lah tentang pelan-pelan genetik, rimas kosmetik plastik, lemas kecantikan bedah dan segera makanan sampah, puas nafsu meramas lesu.

Berkhayal lah tentang wabak, bencana, bil dan invois, rangkaian kitar semula berita tangis.

Berkhayal lah tentang kemiskinan melata, hak asasi, mata wang, syiling, kertas, ringgit, dolar, yen, dinar dan rupiah, demokrasi duka kemerdekaan nestapa. Pembunuhan melimpah-ruah dan sumpah bernanah. Darahpun tumpah dengan rebahnya ribuan tugu batu logam legam berhala kota.

Berkhayal lah tentang kiamat itu janji terpadamnya api. Gelap kehilangan cahaya mencari.

Berkhayal lah, bagaimana mata dapat melihat tanpa cahaya – teleskop atau mikroskop terkatup jadi buta dan rabun diserkup kegelapan, hitam cukup pekat menyekat pandangan, hitam cukup lebat menyebat kerlingan dan renungan, hitam lobang-lobang tergali cukup dalam, lompong luka-luka menganga kosong, di sana sini hitam, tertikam cedera tak terawat tanpa ubat. Inilah erti sebuah hidup hitam, kota data dari telaga minyak, kerajaan digital dari industri dainasti, bangunan statistik dari jual-beli matematik yang retak; muzium fakta salah benar, galeri salasilah berantai dan menggari, rumah-rumah bunyi, kamar maniak karbon dioksida, kedai-kedai – kimia – seks, gedung-gedung gas pengap menggagal, gudang-gudang gambar taik merayap dan pasaraya – toksik – teks bersarang dari untung rugi yang berkerak, orgi berahi dari dadu judi kesesakan haru-biru, kelam kalibut pesta benda, sangap kabut tanda dan bengap kabus reka - yang akhirnya meledak dan pecah. Kekeringan, rahim ibu yang gering dikeruk - kerakusan menggerudi – zalim – tajam menggaruk kedut kulit yang telah kehilangan gebu, burit berdebu seorang perempuan, berdarah.

Kawan, berhentilah sejenak, jalan petang kota berlumpur hitam sedang sesak, masing-masing orang berdedai, beramai-ramai berasak, peluh, daki dan hangit bau hapak, memecut mengejar arah pulang dan tuju yang kononnya sudah tentu.

Keluarlah dari kenderaanmu.

Hiruplah segelas teh tarik kaki lima.

Bermenunglah soal muram kemurungan, soal sendu kesedihan dan soal keterasingan sendiri.

Fikirkan soal derita, penakhlukan, penghinaan dan penjajahan.

Fikirkan masalah dunia yang bertimbun banyaknya, fikirkan penyelesaiannya biarpun ia sekadar;

kata-kata tanpa formula, ucap tanpa diagram, bisik tanpa kerangka, tawa tanpa strategik, tangis tanpa kawal, senyum tanpa tadbir, jerit tak bermarkah, laung tak berpolitik, keluh tak berjadual dan rintih yang tak dapat diprogram jadi hologram.

Lihat dan

berkhayal lah tentang gerak-gerak jentera menggodam, laju jahanam yang menderu itu. Besi-besi bising terbang membelah awan dan roda-rodapun mencarut berpusing membuat jutaan jalan – darat, udara dan laut bersimpul, bertaut dan tercerut.

Jutaan siaran kerja dan upah hancing dari curah peluh memburuh atau jutaan saluran kaya dan laba pahing dari redah modal berhimpun. Penglihatan, suara dan dengar hingar-bingar tersangkut dalam jaringan korporat dan jala-jemala keparat.

Meriam dan bom, senapang dan peluru, atom dan nuklear dan bala tentera mesin mara mendekat, mengikat gunung-ganang, bukit bukau, rimba, belukar, semak, padang, paya, tasik, sungai dan laut.

Senjata dan penguasa menjerat bulan, bintang, matahari dan cakerawala, menghambatnya ke dalam kawat berduri, tersimpan dalam CD dan terkurung bersama faks, telefon dan e-mel; semuanya hanya jadi senarai dan fail– nama, idea, konsep, subjek dan objek, kategori, sistem, fungsi dan struktur berselirat, kandungan dan zat, vitamin dan virus, penawar pahit dan bisa tawar; manusia fikirannya mesin, sains beli belah yang menjalar, melingkar, bersaing dan berlomba untuk segera menang, lalu meratah yang kalah, melauk lunyai hingga rebah terbarai.

Kawan matikan enjin keretamu, keluar dari keretamu, berjalanlah perlahan-lahan.

Melangkahlah dengan kaki, kita jejak tapak-tapak tak bersepatu, kita selak jari-jari berkematu.

Melompatlah, jatuhkan tubuhmu atas pasir pantai putih buih ombak di bawah pohon-pohon kelapa menghijau segar desir angin mendayu dan merayu, berkhayal kekasihmu lembayung indah langit petang dan dengarkan senja bersenandung lagu syahdu.

Berkhayal lah tentang pagar, daerah dan wilayah, benua, musim dan cuaca, berkhayal lah tentang bunga dan pohon-pohon tua, yang bernafas sebelum adanya kita.

Bertanyalah, bumi hari ini berpeta dari apa? Dari tenaga. Ya, tenaga bangkai, mayat dan sisa alam reput tertanam, jutaan tahun mengeram terpendam, kemajuan membangunkannya, perubahan menebuknya, teknologi membukanya, perkembangan menyedutnya, lalu tamadunpun mendapat nyawa dan inilah katakuncinya – inilah ruhnya – rusuh yang hitam.

Kegelapan bangkai purba mengalir memberi makan. Pandir mayat lama mencair memberi minum.

Kita jadi terlampau sasau badi dari semadian zaman lampau, anomie – melampau - kita iri, terlalu kemarukkan masa depan, terlalu elok dan sibuk mempromosi esok masih ada, tapi masa-masa mendatang bukan milik kita semata, kita dirasuk busuk semangat hitam konsumerisme, iklan-iklan berkentalan menyerang, mengetuk, menyeluk dan merangsang, hasad menebal membusung – lekit hanyir membonyer, sombong pangkat dan pingat, tiap saat dengki mahu diingat berputar alatnya menunggu waktu memburuk, bahang panas terbakar – abu, arang, bara – mengaruk dan mengamuk.

Ketamakan pantas memintas, bercambah tak bercantas, berkembang luas membiak biang dan gatal bertindak.

Ganas membaham hutan yang tersisa, buas melahap lautan gelora, manusia mesin sintetik berkuku besi mengikis tulang-tulang tak bergizi, menitik urat-urat tak berisi, melapah organ-organ badan, mengunyah tubuh dan daging tak berdosa. Menindas dan memeras semua yang lemah tanpa senjata. Melenjan dan menekan semua yang melawan tanpa sempadan.

Kawan, matikanlah enjin kenderaanmu itu, engkau memegang kuncinya. Hendak ke mana kita, cepat atau lambat, senja telahpun tiba.

Begitu tebal asap cemar di atas jalannya racun.

Kita jadi bebal, kesal dan lupa. Mantul, tolol dan kantul, berat, kita sesat dan bangsat.

Berkhayal lah tentang seribu kesakitan jiwa – paranoya, skizofrenia dan phobia.

Ketakutan berbagai pola dan bentuk; jenama, cap, tajuk, harga, nilai dan guna; geli, cinta, puja, loya, suka, selera dan benci.

Makmal maya, perisian kelamayar, permainan-permainan empayar, mampat dan padat dengan seragam hubungan dari layar kaca, butang dan suis dan kais kekunci plastik.

Kita berperan dalam opera yang teknik dan drama multi-media yang mekanik.

Di panggung-panggung interaktif saham dan bon, wang begitu cepat menimbun dan kita lemas tenggelam terkaut ke dalam karungnya harta.

Angka dan abjad melalak, mengira dan mengeja. Bahasa dan maklumat merebak, lumat merencat dan terkujat. Ilmu, ragu-ragu dan tak tahu, licik andai semu menilik dan pandai licin menipu.

Ruang jadi tambah sempit di tambak masa terhimpit dan pulau ditambak dari bukit ditarah dan waktu di tembak dari tanah ditebak rabak.

Ini serabut yang kehilangan punca, dawai merawai, wayar dan kabel dan komputer dan elektronika dan pencawang dan kawah-kawah parabola dan radio dan robot dan cip dan tivi dan internet dan satelit dan gelombang di udara dan tiang-tiang bersimpang siur, layu dilayur api membakar tiap penjuru, alam lusuh dan keruh.

Jentera mesin motor kilang sia-sia tenaga-tenaga-tenaga-tenaga-kehidupan yang kendur tanpanya. Mundur dan mundur dan mundur ke belakang. Ukur dan ukur dan ukur. Sepanjang ini, sependek itu.

Kawan, ku ulang lagi hentikanlah enjin keretamu dulu. Tak kiralah kancil atau rimau jaguar, wira atau waja, kenari atau kelisa, tiara atau saga, perdana atau putra, rusa atau juwara. Berehatlah dengan rasa.

Berkhayal lah tentang duka, tentang nestapa, tentang sengsara, tentang laranya dunia.

Berkhayal lah tentang alam mekar tanpa peniaga liar, tanpa diktator mengatur perintah, tanpa belot mencalar merebut kuasa, tanpa daulah lapar mencabut nyawa.

Berkhayal lah tentang manusia khianat, liat dan terkuat itu kununnya hebat. Argh, palat.

Berkhayal lah tentang bingainya monopoli – bacin bancai – ekonomi teknologi.

Berhentilah memandu dan keluar dari kenderaanmu, sebelum minyaknya habis, sebelum tangkinya kontang, sebelum stesennya lapang dengan putus asa.

Berkhayal lah tentang kuasa, tentang had, tentang kesempurnaan, tentang keabadian, tentang sebuah kenyataan menjadi manusia.

Berkhayal lah tentang karat, tentang kopak, tentang luntur, tentang rosak, tentang kokak dan tentang reput.

Berkhayal lah tentang parah, tentang kudis, tentang parut, tentang barah dan rasuah. Senjata yang berkarat tersadai, penjara yang runtuh terabai, negara yang mamai tak tercapai. Apakah ertinya lagi sebuah negara tanpa senjata dan penjara, apakah ertinya kuasa tanpa darjat sempadan membeza, tanpa tenaga menggerak nyawa?

Kawan, tinggalkan saja kenderaanmu di jalan peradaban lelah, yang dah tak larat ini.

Berkhayal lah tentang minyak yang akan habis dimamah dahaga pembangunan membina banggunan.

Saat itu pasti datang. Saat kemajuan haus meradang, saat teknologi lapar terkejang. Tanpa semah, tanpa sembah berjamu, tugu-tugu batu tinggi bakal menggelepar, mencakar-cakar langit, menggelitik, tumbang dan runtuh terbongkang.

Berkhayal lah tentang kemusnahan dendam dan cita-cita terkangkang. Kelas-kelas atas mengeras, kebas diam membatu, status-status terputus. lantas revolusi, kreativiti, reformasi, madani, hadhari, evolusi, resolusi, konvensi, transformasi, inovasi, teori dan motivasipun jadi basi, terburai, mengasam dan berkacai.

Jutaan mulut melopong menelan payau liur, menggagau mengidam pahit, resam berencah jadam, lidah kelu, kaku menjilat lebatnya bulu dan tegak kepala menegang kacau, hujah segan kehilangan maruah, arus ini terlalu deras, keras ia menghempas, seperti tsunami tiba-tiba menyergah, merampas mimpi dan angan-angan yang melangit tingginya – gugur, hancur dalam seribu derai air mata kecewa. Dan segalanya kembali reput – jika ada – jutaan tahun lagi tinggal fosil, tinggal tinggalan yang tertinggal.

Ayuh berkhayal lah, keangkuhan pura-pura bergoyang, kesombongan tipu daya bergewang, bangga meraga meleweh– masuk lif naik sendiri,

berkhayal lah setinggi yang mungkin, jauh ralitnya ke langit ketujuh,

ayuh berkhayal lah sedalam perut bumi bergoncang.

Sementara akal masih tergamak merabak dan keinginan galak mencanak,

sementara kimia menggelegak meradak,

menebak dada dan otak,

sementara itu berkhayal lah

untuk jadi kekal.

Sebelum segala kemungkinan terpadam,

berkhayal lah kerana itu saja yang tertinggal (bagi yang tak punya apa-apa).


http://sampahseni.blogspot.com/

Ahad, Julai 05, 2009

Malam Seni Rakyat Meriah!!!

Alhamdulillah...Puas!
Itu sahaja mampu diluahkan.
Segalanya berjalan lancar dengan izinNya.

Aku sampai awal, seawal 6ptg.
Selang 10 minit Meor, Nik, Rahmat, dan Pyanhabib sampai pula.

Meor dan Nik terus setting apa yang patut.
Pyanhabib dan Rahmat berlegar sahaja di sekitar dewan.
Ambil feel lah tu...




Nik, daLyaanoon, Pyanhabib

Respek giler aku kat geng2 Blogger Network...Sanggup datang cover cerita malam ni.
MKS, Dugong Darat (tak silap aku), Sam Ahmad, Ummuhani dan Syareformis. Semoga ALlah sahaja yang membalas jasa kalian.


MKS, Ummuhani, Syareformis

Pengacara, Kulupsakah


Nik, Meor

Uncle 'Harmonica'

Bro Isham : Baguslah korang buat benda ni kat Kajang...
Aku : Kira oklah...dari tak dapat buat nanti....Kempunan...
Aku dan Bro Isham : Kah..kah...kah...

Rahmat yang jujur dari hati


Mei Chern amoi suara sedap


Meor solo...


Cikgu Lee tak puas bersajak. Naik pentas buat kali kedua.

Rakyat ramai yang hadir


Aksi Pak Samad,






Pyanhabib bersajak....

video

Sabtu, Julai 04, 2009

Panggilan terakhir!!!

Sedikit prebiu untuk Malam Seni Rakyat malam ni....
Ni baru Meor n Black...
ada lagi...

Brader Pyan...

Datang sendiri tengok...
Takde tiket....
tak perlu pegi ticket access...
tak payah bawak banner,sepanduk...

Bawa jiwa merdeka,
Bawa jasad bahagia,


video

http://www.youtube.com/watch?v=2V_3_8w9SXk