Khamis, Jun 12, 2008

Mari Berjimat..

Bila gesaan ini dilontarkan oleh pemimpin2 negara kita teringat dengan frasa-frasa indah Mantan Menanda Menteri iaitu "Kepimpinan melalui teladan".

Pemimpin kenalah tunjuk teladan baik dulu. Baru rakyat boleh ikut. Ni tak...membazir bukan main lagi, maka adalah rasional bila dipadankan 'pembazir' sebagai rakan Syayatin.

Rakyat digesa supaya berjimat cermat, ubah cara hidup. Sedangkan rakyat hidup melarat dan terus melarat!

Beberapa contoh pembaziran dan urus tadbir kewangan yang kurang cekap sebelum ini...

Harga sebuah kapal selam =
  • membeli 90000 rumah kos rendah

  • membina lebih 110 sekolah

  • membina 45 hospital

Komisyen RM540 juta beli kapal selam =

  • 1000 biasiswa perubatan di luar negeri.

  • lebih 1/2 belanjawan negeri Kelantan.

  • 1 tahun tol percuma PLUS

Tengok...macam mana nak suruh rakyat berjimat?

Umpama "Superman mengajar anaknya pakai 'sepender' kat dalam" (sesuka hati aku je)

Akhir kata...

Selamat, Aman, Rakyat Kebulur!



3 ulasan:

ad3ck berkata...

ku da naik muak dan loya dengar kat tv ayat2 seperti 'rakyat hendaklah berjimat', 'ubah gaya hidup', 'kurangkan beban rakyat', 'kerajaan faham keadaan rakyat' blablabla.

nak muntah dibuatnye.

daLyaanoon berkata...

kesian rakyat....

Shahril Yusof berkata...

sekadar cakap kesiab tp kpale rakyat gak disembelih...