Khamis, Ogos 20, 2009

Sejarah yang tidak didendang.


Balu Dr Burhanuddin, Ibu Suri.

Ketika dikursuskan ke BTN tak lama dahulu aku pernah tercelupar ketika menyatakan aku mahu mengumpul buku-buku lama sekarang ini. Perbualan aku berlaku dengan fasilitator aku di situ.

Aku: Ayahanda, mana mahu cari buku-buku lama macam ni?(beliau ada membawa satu sumber rujukan sejarah pra merdeka)

Ayahanda : Saya beli di UKM, di perpustakaannya. Masa itu buku ini nak dilupuskan. Saya beli dengan harga yang murah.

Aku : Saya sedang mengumpul buku-buku lama sekarang ni, baru-baru ini saya baru dapat buku tulisan Dr. Burhanuddin Al-Helmy.(masa inilah aku tercelupar...padahal yang sebenarnya Pendeta Za'aba)

Ayahanda : o...baguslah...TAPI dia tu Presiden PAS.

*******

Pelik kan kenapa perlu ada perkataan TAPI di situ?
Siapa Dr. Burhanuddin Al-Helmy yang sebenarnya?
Apa jenis jenayah yang dilakukan Dr. Burhanuddin Al-Helmy?
Komuniskah Dr. Burhanuddin Al-Helmy?
Bukti 3 kali ditangkap bukti kukuh membuktikan Dr. Burhanuddin Al-Helmy adalah ancaman bahaya untuk Tanah Melayu ketika itu?
sehingga diISAkan...
berdosa yang bagaiman sehingga pencennya ditamatkan dan waris-warisnya dinafikan hak itu?
Corak gerakan bagaimana Dr. Burhanuddin Al-Helmy ini?
Kami anak muda lain mahu tahu sejarah ini...

Tiada ulasan: