Sabtu, Julai 26, 2008

Apa Bezanya UIAM dengan yang lain?


Semalam secara sahnya pihak berwajib di UIAM nun di sana mengumumkan pakaian rasmi untuk majlis konvokesyen yang ke-25 nanti. Sebelum ada gak sumber yang beritahu ada perubahan pada pemakaian pada hari itu tapi pandang remeh jer.

Bagi pandangan peribadi, perubahan dari memakai songkok yang dililiti jalur tenunan logo UIAM kepada mortar board merupakan satu keputusan yang sedikit sebanyak mengikis identiti UIAM itu sendiri. Aku bukan bermaksud songkok itu lambang rasmi bersimbolkan Islam,tp UIAM sudah terkenal dengan tradisi pemakaian songkok itu. Tapi apo nak buek?....Alasannya sempena meraikan sambutan jubli gangsa,(ada ke jubli gangsa?heheheh...)tahun ke-25.

Yang aku gembira, aku selaku generasi yang terakhir (class of 2007) dapat memakai 'songkok keramat' itu..hehe:)

Kesian generasi kali ni (class of 2008) kenalah pakai mortar board...kalo aku dulu,dapat gak pakai masa raya dan majlis-majlis rasmi yang lain. Untuk bebudak ni boleh ke pakai mortar board tu masa sembahyang raya? mau digelakan orang..kesian....

daLYAAnoon: jangan sampai ada yang lancarkan bom mortar kat CAC tu plak...heheh:)

5 ulasan:

Unknown berkata...

cam hampeh pak lah ni...baru nak pakai songkok tu wat raya..kwang asam tul..

daLyaanoon berkata...

pak lah punya pasai ka?
kesian lu orang...tak merasa pakai songkok!!
ceh...

melnikov berkata...

huhu..uiam dh xder keistimewaan dh pasni..sama je ngan U lain2 di seluruh dunia..songkok ar terbaik, lain dari yg lain..tp nk wat mcm mane..sib baik gua pun tergolong dlm batch last pakai songkok..idup class of 2007..no.7 tu, CR7..

Usratika berkata...

nasib baik sempat merasa songkok..hahahaha

malie

Unknown berkata...

aku bkn student UIA, tapi aku rasa songkok better kot...maybe coz dah synonim dgn UIA for quite sometime now...dah mcm trademark pun kan....tapi apa nak buat, org asyik nakkan pembaharuan jer...hrmm tak paham...kdg2 tak kena tempat....=l