Isnin, April 14, 2008

Dr Badrul Amin (Dr BA) back on track!!


DESA MEWAH, SEMENYIH : Ketika dahulu terfikir juga dapat tak lagi kesempatan peluang aku dengar ceramah dan kuliah beliau. Akhirnya penantian berakhir semalam 13/o4/08 bertempat di Surau Desa Mewah, Semenyih. Kehadiran beliau bagi menjayakan Majlis Sambutan Maulidur Rasul. Sebelum sesi ceramah beliau, pelancaran dana pembangunan surau dilancarkan oleh YB Johan Abdul Aziz.


Selingan mengenai YB baru ni....Kesian saya melihat YB kita seorang ni. Baru jadi YB dah jadi pembangkang di Dewan Undangan Negeri Selangor. Tapi sikap professional YB Johan ni patut dipuji, walaupun dia rasa jemputan itu berunsurkan 'perangkap' yg boleh me'nanah'kan telinganya tapi atas prinsip undangan rakyat jelata, dia sanggup juga datang melihat mendengar 'idolanya'(YB Johan iktiraf Dr BA sebagai idolanya) berceramah. Sesekali, Dr Badrul Amin memperli kepimpinan atasan parti YB, mengutuk nilai kepedulian yang sangat lemah pimpinan parti YB terhadap nasib Islam dan Muslim di Malaysia, dasar Islam Hadhari pun Dr BA pertikaikan....sesekali YB kita mungkin panas telinga juga,kelihatan YB sesekali memandang ke siling surau...apa yang ditermenungkan...mungkin terpikir nak lompat masuk PKR kot...manalah tau kan?(panjang jugak selingannya)


Kembali dengan isi ceramah Dr BA tadi. Secara sistematik beliau menyusun intipati ceramah dengan menjadikan jemaah fokus kepada beliau. Sebut sahaja tentang Dr BA mesti terkenal dengan zikir munajatnya yang mendayu-dayu. Dimulai dengan perbincangan peri penting sayang kepada Rasullullah dan Ulama pewaris nabi. Sesekali memberikan contoh yang ditunjukkan pemimpin Melayu khususnya UMNO yang memperkecilkan peranan dan wibawa ulama. Syahdunya bila diceritakan tentang perjuangan ALlahyarham Dato' Ishak Baharum. Sedih bila orang 'luar biasa' seperti itu dihina sedemikian rupa.

Diteruskan dengan kepentingan akhlak dalam Islam. Dan diakhiri dengan menyatakan 3 institusi yakni institusi keluarga, masyarakat, dan kepimpinan negara sebagai hierarki pennting membentuk sahsiah cemerlang. Tak perasan ceramah sudah berlalu lebih dari sejam setengah.

Diakhir ceramah Dr BA menggesa jemaah datang beramai-ramai ke Kg. Baru untuk mendengar amanat 'sakti' dari DSAI malam ini.


TAKBIR!!

Tiada ulasan: