Sabtu, April 19, 2008

Gesaan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi perlu tiada unsur 'double standard'.

Saya menyokong penuh pada dasarnya saranan dan gesaan YB Dato' Idris Haron supaya menggalakkan mahasiswa tidak hanya tertumpu dalam pelajarannya dan mesti melibatkan diri dalam kegiatan kemasyarakatan. Dalam gesaan tersebut ada 'nada sumbang' yang mengesyorkan penglibatan mahasiswa dengan Belia 4B. Majoriti sudah maklum Belia 4B adalah cenderung kepada parti pemerintah nasional dan merupakan pengkalan pengkaderan pemimpin2 muda UMNO/BN.

Justeru itu adalah mulianya jika gesaan pak 'deputi' menteri memberi ruang sepenuhnya kepada mahasiswa untuk memilih Badan-badan Bukan Kerajaan (NGO) yang mahu dianggotainya. Tidak perlu ada unsur 'double standard' dalam gesaan dan saranan ini.

Pelabelan dan peng'klasifikasi'an status sesebuah NGO itu samada aspirasi kerajaan atau aspirasi pembangkang perlu dihentikan. Ini akan melenyapkan budaya 'takut' di kalangan mahasiswa.

Teringat zaman pertapaan dahulu. Penglibatan mahasiswa dalam persatuan di Gua Ilmu dan Budi itu pun dilabel-labelkan. Selama pertapaan melihat, bagaimana dua kelab dan persatuan ini ditatang bagaikan 'anak emas' iaitu, GPMS dan Kelab Wawasan. Kelab dan persatuan seakan-akan perlu 'bekerja keras' untuk mendapatkan peruntukan aktiviti...

Dunia....dunia.....

Tiada ulasan: