Jumaat, Mei 09, 2008

Aku Bukan Anti Chelsea!








Mungkin ada sahabat-sahabat aku sudah tahu yang aku minat dengan pasukan Manchester United (MU), dan ini tak bermakna aku anti pasukan Chelsea.

Tidak berapa lama lagi kedua-dua pasukan (MU dan Chelsea) akan merebut dua gelaran yang besar. Hujung minggu ini pun kedua-duanya akan menghadapi perlawanan terakhir, akhirnya menobatkan pasukan mana yang akan dimahkotakan gelaran Juara Liga Perdana Barcl***.

Tapi aku tak merasa artikel aku ini akan mempengaruhi psikologi Avram Grant (AG) bagi menghadapi 'game' terakhir musim ni. Siapalah aku! Takde maknanya! Dia (AG) pon tak rasa apa-apa pun.

Isunya di sini, kehadiran Chelsea ke Malaysia. Bagi persepsi peribadi aku sendiri, isunya bukan pasukan Chelsea tapi kehadiran dua rakyat Israel; Tal Ben Haim (TBL) dan AG sendiri. Mungkin sebab pegawai eksekutif Chelsea, Peter Kenyon 'mengugut' jika tanpa kehadiran TBH dan AG, peminat bolasepak tidak dapat melihat Chelsea menentang pasukan kebangsaan.

Sebelum ini, bukan tak pernah ada pasukan-pasukan lain yang mengunjungi Malaysia, MU sendiri sudah lebih dua kali datang, Arsenal pun pernah datang, Chelsea sendiri pernah datang. Cuma dalam isu lawatan pasukan Chelsea ini kita tidak boleh bertolak ansur kerana melibatkan sensitiviti umat Islam seluruh dunia.

Mengimbau kembali peristiwa pada tahun 1997, terpenjaranya Allahyarham Pak Amjal, YB Salahuddin Ayub dan YB Mahfuz Omar kerana menentang kedatangan pasukan kriket untuk turut serta dalam kejohanan kriket Trofi Majlis Kriket Antarabangsa (ICC).

Ada juga pemimpin-pemimpin kerajaan membalas dengan mengatakan jangan campuradukan politik dan sukan. Dan mengesyorkan supaya melihat kunjungan ini sebagai satu daripada program pembangunan sukan.

:::erm...dengan datangnya TBH dan AG boleh memajukan bolasepak kita ke?

Tiada ulasan: