Jumaat, Jun 18, 2010

Terima Kasih Pengalaman!


1. Piala Dunia FIFA 2010 datang lagi. Setiap peminat bola sepak seperti gua mesti tak akan terlepas debaran empat tahun lagi.

2. Dulu selalu lepak 'Mapley'. Tadah kepala dengan ribuan titis embun. Sekarang lepak rumah je. Tapi ada gak rasa nak kuar tengok ngan member-member.

3. Kalau tengok bola, bukan sekadar nak tahu siapa menang siapa kalah. Belajar taktikal dan teknikal itu lebih berharga.

4. Lagi satu, belajar undang-undang bola sepak. kebanyakan kita tahu main je, tapi undang-undang tak khatam lagi. Bukan kita-kita je, kengkadang pemain pro pun belum tentu khatam lagi.

5. Orang paling jadi tumpuan pengadil, tak terlambat gua ucap tahniah buat cikgu Subkhiddin Salleh sebab terpilih menjadi pengadil Piala Dunia. Tahniah.

6. Pengadil dalam padang ada seorang. Tapi luar padaang ada berjuta boleh jadi berbillion. "Bodohlah ref, kayu!". Gua pun kengkadang macam tu gak! Hahaha.

7. Masa gol Carlos Vela dibatalkan ramai member2 sms gua dan ada juga yang bertanya dalam fesbuk. Gua teringat gua pernah ditanya situasi begini ketika gua hadir Kursus Pengadil di UIA dulu. Yang tanya pula Nik Ahmad Yaakob (NAY). Pengadil 'otai' di Malaysia.

8.Pengalaman berguru dengan NAY memang pengalaman bermakna. Dan gua terus jadi pengadil separa sah. Mengadili game2 domestik UIA. Secara separa halal. (Tanpa lesen)

9. Pengalaman jadi referee haram pun agak manis sebab setakat gua jadi ref tak pernah tayar motor EX5 gua disabotaj.

10. Sampai sekarang gua masih belum jadi ref yang sah. Ada hari tu nak ikut KLFA tapi tak ngam ngan rutin gua.

Tiada ulasan: