Ahad, Julai 11, 2010

Sejahtera buat kalian!

Setiap hari Ahad kalau adik gua (Dila) tak balik bermalam, Abah dan Mak akan lawat Dila di asrama. Hari ini kami dari Penang sampai di Kajang terus lawat Dila. Asrama sunyi je, datanglah dua awek solehah sapa Mak, "Makcik, pengetua meninggal....semua kat surau!"

Gua dalam kereta, terus sedekah al-Fatihah pada arwah,"Ustaz Ibrahim meninggal?"...Untung arwah, anak-anak di asrama minggu ini tidak balik bermalam semuanya di surau baca Yaasin, tahlil. Mak bapak budak yang datang bawa lauk ter'hits' pada hari itu, kayefsi, dan berbagai juadah pun turut bersama sedekahkan yaasin dan tahlil.

Abah pergi siasat punca kematian abah. Dah macam CSI dah abah gua ni. Abah jumpa Ust Zul, warden asrama. Menurut Ust Zul, arwah cuba ambil buku lalu jatuh terduduk. Kalau orang tak caya itu Qadha' ALlah, mesti pertikai. "Takkan jatuh sikit je boleh mati!"...Ini nak jadi cerita!

Gua perasan ramai yang hadir, solat dan beri penghormatan terakhir. Jenazah akan dibawa balik ke Kelantan. Malam ini mula tahlil, esok sekolah 'cuti'. Semua warga sekolah digalakkan membaca al-Quran.

Untung arwah...Semoga arwah Ust Ibrahim bin Yunus digolongkan di kalangan Solihin!

*****************************

Semasa di maktab ada cikgu gua cerita.

Cerita cikgu tua pencen tak tau nak buat apa. Duk umah gi surau tadah kitab je keja dia ni. Agak -agak dia ni dah 2-3 tahun gak tadah kitab. Tapi dia kata sepatah haram tak paham.

Ada satu hari dia kata, "Selama 3 tahun lebih ni, baru hari ni aku paham apa yang aku belajar!"

Esok takdir cikgu pencen tu meninggal. Ramai jadi saksi, liang lahad dia wangi...


Untung bagi pencinta ilmu! Sejahtera bagi kalian!

Tiada ulasan: