Isnin, Ogos 16, 2010

Gempar

Seronok gua lihat player tunas muda gua celebrate ala player South Africa selepas Shabalala score gol pertama masa Welkap tempoh hari. Pantang gol celebrate. Dah siap ada spare lagi celebrate versi lain. Kalau budak umur 10tahun main bola dah pandai celebrate lepas score, itu dah gempaklah. Tengoklah siapa coach dia?

"Assalamualaikum cikgu,"sapa tukang sapu sampah.

Gua konfiden tukang sapu sampah tu berbangsa Indon, suku mana? gua belum pasti!

"Wa'alaikumussalam". Gua jawab dengan penuh tawaddu'

"Wah...cikgu latih bolasepak ya?" Mamat tu mula-mula nak mesra ngan gua.

Gua jawab,"Adala....bosan, balik rumah pun tak buat pape, lagipun saya suka main bola"

"Isteri cikgu?"Pantas gua jawab,"Saya masih bujang"

Kerana tak berapa fokus dengannya, gua masih lagi merencana beberapa strategi nak bagi gua punya penyerang dapat keserasian. Yang gua nampak Zamer dan Wafiq gabungan terbaik setakat ni. Controlling, Composure, Command suma ada kat depa berdua.

Dialog gua dan mamat tadi tergendala dek mamat tadi lihat aksi gua mengalahkan Rajagobal.

Lama gak ada dalam 5minit.

Terus mamat tu tanya gua,"Di sini takde gegaran (gempa bumi)?"

Gua jawab,"Takde, kenapa?"

"Di kampung saya gegar, ramai yang meninggal", Gua soal balas,"Keluarga kau ada meninggal?"

Dia jawab,"?Ada, ayah, adik beradik"

"Kampung kau mana? Acheh?"

"Tak, Sulawesi"

"Kau jawa?"

"Minang"

Berdasarkan soalan mamat tu sebelum ni,

"Di Malaysia takda gempa bumi, gunung berapi, atau bencana yang dahsyat-dahsyat!"

Gua tambah lagi,"Bencana di Malaysia lain, anak luar nikah banyak, kes jenayah meningkat, rompak hari-hari ada, bunuh orang dah jadi macam hobi pula, orang berzina dah tak malu dah, suami isteri bercerai berai, artis disanjung, ulama' dipancung, anak saman ayah, pemimpin bobrok, rasuah sana sini, fitnah merata-rata!"

Mamat tu semacam setuju je apa yang gua cakap.

Tiada ulasan: