Khamis, Ogos 19, 2010

Kenapa Subjek Sejarah Membosankan?



Di sekolah sangat bosan belajar sejarah. Lagi bosan bila dapat cikgu yang bosan. Bosan tahap gaban bila cikgu takda idea nak buat sejarah satu subjek yang menyeronokkan. Bartambah-tambah bosan bila cikgu baca buku teks suruh budak-budak garis isi penting! Hahaha...!Siap pesan lagi, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan, sayangkan buku conteng-contengkan!

Bagi gua abah adalah cikgu sejarah gua versi underground.
Abah gua bukan ada sijil atau diploma perguruan dalam bidang sejarah dari mana-mana institut perguruan. Abah kaya dengan
pengalaman. Jumpa dan kenal ramai orang! Selebihnya gua ikhtiar cari buku2 dari pelbagai sumber. Jangan asyik baca tulisah Ramlah Adam ja!

Berbalik pada sejarah, eh apa sejarah di sebalik Jalur Gemilang? dan apa yang boleh kta banggakan dengan Sang Saka Merah?

Sang Saka Merah?
Gua sekolah haram cikgu-cikgu sejarah gua sentuh pasal bendera ni! Patutlah Singapore dan Indon punya bendera macam ni. Bendera rasmi PAS dan UMNO pun lebih kurang sama.

Ada apa agenda sorok semua fakta ni?

Lagi satu gua suarakan, bila merdeka je tentu kita hanya teringat beberapa kerat tokoh. Lebih-lebih lagi dari suku-sakatUMNO.

Gua selalu tanya dan minta namakan mana-mana tokoh UMNO yang mati untuk perjuangkan kemerdekaan. Ada tak? Pembacaan gua masih lemah dan kurang.

Lalu gua terjumpa beberapa buku ceritakan pasal sorang otai ni, Dr Burhanuddin al-Helmi. Menarik gua baca, siap gua pernah hadir satu seminar pemikiran tentangnya!

Memang otai Dr Burhanuddin!
Salut dan Alfatihah buat arwah!

Tiada ulasan: